Rozdíl mezi příspěvkem a stránkou, rubrikou a štítkem.

Začátečníci s Wordpressem mají v prvé řadě problémy s rozlišením některých pojmů. Pokud jde o obsah, často nechápou filozofii a rozdíly mezi příspěvkem a stránkou. V oblasti zatřídění obsahu pak mezi rubrikou a štítkem. V tomto článku si proto některé rozdíly rychle vysvětlíme a ke každé části si uvedeme několik příkladů.

Příspěvek a stránka – hlavní rozdíly

  • Příspěvek (post) si lze představit jako obsah, který vzniká pravidelně. Například příspěvek v rámci blogu. Má přiřazen určitý čas, kategorii a svého autora. Lze jej chápat jako téma, které má svou časovou platnost (aktualita, recenze, komentář…) a jako obsah, který jednoho dne, dřív či později aktuální již nebude.

Stránka (page) je například „Kontakt“ či sekce „O nás“. Jedná se o obsah, který je většinou platný trvale (a trvale aktualizován, aby byl platný) a její autor nehraje při čtení prakticky žádnou roli.

S obsahem příspěvku může být dále různě nakládáno. Například v kategorii uvidíte nadpis a perex (několik prvních vět obsahu příspěvku) či třeba výpis 10 příspěvků. Na rozdíl od stránky má příspěvek defaultně zapnuté komentáře. K této formě obsahu se tedy mohou na rozdíl od stránky vyjadřovat i čtenáři.

Příspěvek lze dále řadit do kategorií a štítků. Stránky dále touto metodou třídit nelze.

Odběratelé také nové příspěvky vidí v rámci RSS kanálu, což neplatí pro stránky.

Příklad: firemní web

  • Úvodní homepage webu je stránka. Může zpravidla agregovat poslední příspěvky či novinky, nicméně se na ni zobrazuje jen minimální unikátní obsah.
  • Sekce „O nás“ či „Nabízené služby“ jsou rovněž stránkou. Nikdo nepředpokládá, že v této sekci bude docházet k výraznějším změnám. Informace jsou obecně platné po celou dobu životnosti stránky.
  • Firemní blog bude rubrikou a v něm najdeme příspěvky.
  • Sekce „Naše realizace“ bude rovněž rubrikou a každá realizace bude příspěvkem. Reference budou totiž pravděpodobně v čase přibývat a automaticky se budou seřazovat od nejaktuálnějších.

Rubrika a štítek – hlavní rozdíly

Tady už to nebude tak striktní jako v případě stránek a příspěvků. Technických rozdílů mezi štítky a rubrikami je vlastně minimum. Každý autor pracuje s rubrikami a štítky (těmi hlavně) poněkud odlišně. Oba nástroje jsou vhodné k tomu, aby dobře třídily obsah. A dobré třídění obsahu znamená pro každý web něco trochu jiného. Já osobně vnímám rubriky jako nadřazenější položky, které chci mít v menu. Štítek je pro mě záležitost spíše na úrovní jemnější filtrace a podružného členění.

K těm technickým rozdílům:

  • Rubrika (kategorie či angl. category) se od štítku liší tím, že je zapotřebí do ní umístit alespoň jeden příspěvek, aby byla aktivní a viditelná. Rubriky mohou mít na rozdíl od štítků také své podrubriky. Rubriky mají oproti štítkům také trochu jiné defaultní odkazy, ale tvar odkazů se dá v nastavení dále měnit.
  • Štítek (tag) neobsahuje žádné podružnější dělení (podštítky neexistují).

Příklad: architektonický atelier

Dobře, řekněme, že jsme třeba architektonické studio. Docela určitě se nabízí vytvořit rubriku „Naše realizace“ a do této rubriky umístit jednotlivé příspěvky. Tím bychom úplně klidně mohli skončit a návštěvník se dozví vše potřebné.

Jenže my jsme ojediněle ambiciózní a máme za sebou stovku realizací. Potenciální klient, který by od nás chtěl navrhnout rodinný dům by musel procházet 10 stránek a ručně si tam rodinné domy filtrovat. My bychom mu to rádi usnadnili a tak jsme se rozhodli vytvořit podkategorii „Rodinné domy“.  Stejně tak se na našich stránkách nachází podrubrika „Bytové domy“ či „Urbanismus“.

Někdo by mohl namítnout, že by to šlo řešit již štítky a to je jistě pravda. Tady už se nacházíme v šedé zóně, kdy by každý jedinec řešil kategorizaci trochu jinak.

Já osobně štítky vnímám více na principu podružné filtrace obsahu, kterou lidé většinou nezadávají do vyhledávače. Předchozí kategorie se budou totiž velmi dobře vyjímat v menu, případně submenu. Štítek by mohl být v našem případě například „Město“ (Cheb, Aš, Františkovy Lázně…). Čili pokud někdo najde náš ambiciózní atelier, bude se moci podívat jaké už v jeho městě dělal realizace a na čem se podílel. Není to něco, co by klient prvoplánově hledal, ale tato informace může hrát roli v jeho rozhodovacím procesu.

Případně se štítky nabízí pro další dělení – například nízkoenergetické domy, bydlení, či objekty pro veřejnost.

Štítky mohou rovněž sehrát významnou roli u dalšího členění blogu. V případě atelieru se nabízí například štítky: „rešerše“, „o bydlení“, „fotografie z realizace“ a další.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *