Monetizace, jak vydělat na webu?

Tento článek je určen především pro majitele blogů a magazínů. Monetizace je způsob či metoda, jak na webu vydělat peníze. Strategií existuje celá řada a bude jim věnován tento rozsáhlý článek. Ještě než však přikročíte ke správnému výběru, rád bych zdůraznil několik věcí.

  • Výdělek z webu hodně závisí na schopnostech a na vašem obchodním duchu. Dvě obsahově velmi podobné stránky mohou vydělávat nesrovnatelně rozdílné částky.
  • Je násobně lepší mít jasno o možnostech monetizace před spuštěním webu, než to řešit až po spuštění.
  • A konečně, unikátnější metoda monetizace znamená menší konkurenci. A větší a cílenější publikum vyšší potenciál zisků. (Zdroj obrázku: Freepik)

1. Copywriting.cz – reklamní texty a prodej odkazů

Jako nadšený cestovatel píšete o zemích, které jste navštívili. Radíte, jak sehnat levnou letenku nebo co stojí za vidění v New Yorku. Obsah píšete především pro radost, ale chce si zároveň i něco vydělat.

Dělat tohle vše spolu s oslovováním potenciálních klientů je obrovská dřina. Naštěstí existuje mnohem jednodušší řešení. Váš web můžete zaregistrovat na portál Copywriting.cz. Existují totiž inzerenti (portály s letenkami, lidé z ČR, kteří si v zahraničí přivydělávají jako průvodci…) a velmi by ocenili nákup reklamního článku, nebo inzerci formou odkazu pod tématicky zaměřeným článkem, ze kterého sami mohou získat něco navíc.

Výhodou je, že si sami můžete zvolit konečnou cenu. Odkazy pod články navíc nefungují tak rušivě, jako jiné formy reklam. Nevýhodou je však poměrně velká náročnost na tvorbu nového obsahu.

2. PPC reklama – Adsense a Sklik

PPC = pay per click, nebo také platba za kliknutí. Zjednodušeně řečeno, využijete reklamních systémů od Google (Adsense) a Seznam (Sklik). Zaregistrujete se a přihlásíte si web ke schválení.

V systému si navolíte vzhled reklamních panelů a kód si vložíte na příslušná místa vašeho webu. Každému návštěvníkovi se zobrazí unikátní reklama na základě toho, co před tím hledal a na základě tématu webu. Dobrou zprávou je, že PPC fungují a živí mnoho lidí po celém světě. Jsou jednoduché na instalaci a správu.

Jsou tu také zásadní nevýhody – zejména v tom, že ceny za klik se liší v závislosti na oboru o kterém píšete. Docela jiné příjmy bude mít magazín o přírodě a nebo půjčkách. Vypracovat však úspěšný magazín bude mnohem lehčí s méně konkurenčními tématy.

S PPC reklamou se také pojí zásadní problém v tom, že spousta lidi ji považuje za spásu. Pozor na obor. Vypracoval jsem docela úspěšný magazín v poměrně specifickém segmentu, který za celou životnost navštívilo asi 350 tisíc lidí. Celkový zisk však byl v nižších desítkách tisíc korun.

3. Affiliate marketing

Je způsob ohodnocení, kdy dostáváte provizi za zprostředkovaný prodej. Řekněme, že jste milovník adrenalinu a napíšete vaši zkušenost s tandemovým seskokem. Zjistíte, že existují affiliate programy, které vám nabídnou 15% za doporučení takového zážitku. Z přivedeného zákazníka přes váš unikátní, vygenerovaný odkaz tak získáte provizi 500 Kč.

Zní to skvěle, v praxi však musíte ovládat mnohem více dalších oborů. Vyladit web pro prodej je jen třešnička na dortu. Především musíte umět SEO (optimalizaci pro vyhledávače), linkbuilding, propagaci přes Facebook či PPC. Poté to vše umět měřit a vyhodnotit návratnost.

Affiláci se nehoní za co největší návštěvností. Hledají však v poměru cena/výkon zajímavé zdroje návštěvnosti, které cílové eshopy a prodejci služeb přehlédli. Musejí umět nabídnou vyšší přidanou hodnotu a k dispozici mají nižší provizi, než je marže konečného eshopu. Jejich pozice a vliv je z principu věci mnohem slabší. Ve finále však dochází k zajímavému paradoxu – 50 dobře cílených lidí denně vydělá mnohem zajímavější peníze, než magazín s vtipy a motivačními citáty, kam 100x více lidí.

4. Vlastní produkt

Existuje mnoho oborů, které nemají tak velký potenciál. Prokliky na reklamu vám vydělají pár korun denně a affiliate program neexistuje.

I přesto může být takový web výdělečný – a to za předpokladu, že vytvoříte produkt, který si bude moci komunita webu koupit. Může to být ebook či sestava videí, které popíší konkrétní problémy, které trápí vaši cílovou skupinu. Pokud patříte mezi odborníky v nějakém oboru, produktem může být i placená konzultace prostřednictvím telefonu či Skype. Nebo to může být i další služba.

Zbývá vyřešit několik problémů – zejména technickou stránku celé záležitosti + zasílání plateb. Ale to už dnes není problém a existují další služby 3. stran, které lze využít. Tvorba vlastního produktu vyžaduje obrovské úsilí a ne každý je ochoten jej podstoupit.

Monetizace není legrace

Tedy ano, legrace to je. Ale není to vůbec jednoduché. Je to běh na dlouhou trať a neznám mnoho lidí, kteří se dovedou živit na fulltime psaním magazínů a blogů. Nejseriózněji se lze této metě přiblížit affiliate marketingem a prodejem vlastního produktu. I tak však zjistíte, že cesta je poměrně hodně trnitá. Bez práce nejsou koláče a je zapotřebí se hodně učit.

Přesto si myslím, že každý umí vytvořit smysluplnou strategii, kdy mu úsilí na webu nějakou tu korunu k dobru přinese. Výše uvedené body jsou jakýsi základ, který lze kombinovat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *