Jak vybrat doménové jméno?

V tomto článku se podíváme na to, co je to doména, jak ověřit její dostupnost, kde ji nejlevněji koupit a konečně, projdeme si i 12 pravidel, jak vybrat pokud možno to nejlepší doménové jméno.

Co je to doména?

Doména je unikátní adresa, kterou bude mít vaše budoucí prezentace. Spousta lidí zaměňuje doménu s hostingem. Zjednodušeně: doména je to, co zadáte do prohlížeče, když chcete navštívit konkrétní web. Hosting, je webový prostor na kterém prezentace běží.

V praxi se lze setkat s doménami II. a III. řádu. Příklad:

Doména II. řádu – jirkuv-blog.cz
Doména III.řádu (subdoména) – jirkuv-blog.blogspot.cz

Kde koupit nejlevnější doménu?

Doména III. řádu bývá většinou dostupná zdarma. Nicméně vyplatí se si připlatit přibližně 150 korun ročně za profesionálnější vzhled domény i lepší služby, které jsou s doménou II. řádu spojeny.

Já osobně mám velmi dobrou zkušenost s Wedos, který je co se týče objemu jedničkou na trhu. Ceny jsou velmi výhodné – roční náklady na 1 web jsou 514 Kč. Přesněji:

Hosting má další 2 výhody, kterými lze náklady stáhnout ještě níž. Jednak je možno koupit si pouze doménu a využít mikro hosting s kapacitou 100MB. Lze však využít pouze interní editor bez FTP. Druhou výhodou je, že jeden hosting lze využít pro 2 domény a cena 1 webu pak klesne někam k 330 Kč. Kvalitní a přitom lowcost řešení.

Jak vybrat doménové jméno?

Výběr domény je vždy velmi ošemetná záležitost. Je to vizitka každé webové stránky a jméno domény se s vámi může táhnout dlouhá léta. Dejte si proto s výběrem načas, není kam spěchat. Připravil jsem pro vás 12 tipů – nicméně je třeba mít na paměti, že málokdy lze najít opravdu ideální jméno a vždy je to o nějakém rozumném kompromisu.

Nezapomeňte, že doména musí být hlavně volná – to lze snadno ověřit na na stránce pro ověření domény, kde si lze volnou doménu ihned zaregistrovat.

Ověření domény

Doménové jméno - registrace
Každá doména je unikátní. Název tohoto webu už si tak nezaregistrujete…

Doménové jméno – 12 doporučení pro kvalitní název

#1 Koncovka .CZ

Existuje mnoho dalších koncovek – .com, .eu, .org, ale pokud k tomu nemáte opravdu dobrý důvod, registrujte si koncovku .cz. Je to vždy první varianta, kterou lidé zkouší a každý si ji pamatuje. Pokud máte obsah v češtině, je to jasná volba.

#2 Počet znaků

Může do jisté míry souviset se zapamatovatelností. Stručnější názvy bývají lépe zapamatovatelné a rychleji se píší. Není to však vždy pravidlem.

#3 Pomlčky a spojky

Pokud potřebujete napsat pomlčku nebo spojku, bývá název složen z více slov. To nebývá úplně ideální řešení, ona je totiž pomlčka docela zrádná. Psaný text naoko zpřehlední, ale docela komplikuje ústní předání a co si budeme povídat, je to znak navíc a špatně se píše.

Pokud jde o spojky, ty nemají v názvu domény co dělat. Spojka je další slovo a název domény by neměl být spojen ze 3 a více slov. Příklad:

dum-a-zahrada.cz – vypadá lépe, ale zkuste si to napsat
dumzahrada.cz

Pokud váháte, lze si samozřejmě zaregistrovat domény obě a udělat přesměrování. Je to i obrana před doménovými parazity, kteří by mohli v případě úspěchu vašeho webu druhou verzi vykoupit.

#4 Jméno a příjmení

Pokud si chcete založit vlastní internetové portfolio. Jste živnostník a nebo všechno co děláte je one man show. Neexistuje jediný důvod, proč byste si neměli registrovat doménu ve formátu: jmenoprijmeni.cz, prijmeni.cz, cinnostprijmeni.cz. Nevadí, že v názvu domény nemáte žádné klíčové slovo spojené s vaší tvorbou. Dobré jméno a pověst je stejně důležitější.

#5 Metoda klíčových slov

Není od věci si najít pár klíčových slov spojené s vaší činností a zkoušet je různě spojovat či jinak modifikovat.

#6 Zapojte lokalitu

Není od věci se zaměřit na vaše město či váš region. Většina zákazníků bude pravděpodobně pocházet z této oblasti. Najdou vás, protože budou potřebovat okamžitou pomoc. A budou používat na to používat klíčová slova.

právník Liberec
instalatér Chomutov

Pokud to uznáte za vhodné, můžete svou geografickou působnost vymezit i doménou.

#6 Generátor doménových jmen

Tu a tam se dá inspirovat ze zahraničních generátorů domén. Nicméně jen málokdy se z toho dá dostat nějaký rozumný výsledek. Zadejte do Google klíčové slovo “domain generator” a třeba budete mít štěstí.

Není doména obsazena? Ověřte si dostupnost

#7 Čísla a anglické názvy

Tady záleží na to, komu je web vlastně určen. Mladší generace se dovede lépe vypořádat s anglickými výrazy a dokonce je i vyžaduje (módní blogerky a foodblogerky). S čísly je to ještě obtížnější, ale najde se třeba doména 404m.cz (souvisí s webovou tématikou – chyba 404), na které píše Drago a je poměrně smysluplná. Nicméně bývá potřeba se trochu zamyslet, zda jméno domény půjde dohromady s celým konceptem webu.

#8 Odkup domény a existujícího projektu

Vaše doména je bohužel obsazena. Ale na cílové stránce je projekt, který možná léta leží ladem a je neaktualizovaný. Vede na něj spousta zpětných odkazů a máte důvodné podezření se domnívat, že byste se s vlastníkem webu mohli za úplatu domluvit.

Skvělý nápad. Zkuste si najít jeho web na whois.domaintools.com, v tabulce bývá uveřejněn kontakt a nic nedáte za to, když zkusíte autorovi napsat email.

#9 Budujte brand

Já vím, to se to říká a on to radí každý. Rád bych se však podělil o jednu myšlenku, kterou jsem si odnesl z jedné marketingové přednášky.

Hodně velká část lidí se soustředí kombinace dvou slov. Uvádím je s pomlčkou, aby se to lépe četlo.

nejlevnejsi-ubrusy.cz
uzasne-lednicky.cz
nejlepsi-dovolena.cz

A “loga” podobných projektů vypadá následovně – první slovo je napsáno červeně, modře, zeleně… a druhé slovo je třeba bílé. Vpředu je ikonka stolečku, sněhové vločky nebo letadélka a to je celé.

Možná je to tak v pořádku. Možná cítíte, že to není ideální cesta a nechcete tvořit další prefabrikát.

#10 Nadiktujete doménové jméno po telefonu?

Vidím to dnes a denně v práci. Zazvoní telefon: “Dobrý den, dostal jsem na vás kontakt od známého. Máte někde na netu ceník?” V tu chvíli se osypu a odpovím: “Ano, jděte na vé vé vé, tečka, m-o-c-k-l, tečka, cé zet.”

“Cožé? Zmokl?”

“nene.. Martin, Ondřej, Cecílie, Karel, Lukáš; m-o-c-k-l”

#11 Domény nejsou pokémoni, nemusíte je mít všechny

Jeden čas jsem si registroval každý dobrý nápad. Nakonec jsem měl asi 30 nevyužitých domén o mizivém potenciálu. Jen bych rád připomenul, že na samotné doméně zase tolik nezáleží. Důležité je, jak lukrativní na ní poběží projekt. Kdybyste před 20 lety zaregistrovali doménu Alza.cz, jen stěží by vám někdo řekl, že má milionovou hodnotu.

#12 Zapojte více lidí

Veškeré nápady na doménové jméno si pište, zredukujte na ty nejlepší a nakonec to rozešlete svým známým třeba na Facebooku, co jim zní nejlépe. Já to dělám pokaždé, protože po určité době mám už k projektu jistou slepotu a nevidím to, co je zřejmé. Už několikrát se mi stalo, že mi přišel ještě o kousek lepší nápad, který jsem zaregistroval.

A to je vše. Doufám, že vám tento přehled 12 bodů pomohl. Nezapomeňte, že rady jsou hodně obecné a není potřeba brát je striktně. Porušit pravidla je někdy to nejlepší, co lze udělat.

Tak co už máte jasno? Registrujte si doménu u Wedos za 151 Kč včetně DPH.

Registrovat si doménu na Wedos

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *