Collabim – zkušenosti s českým SEO nástrojem

Nástroj Collabim jsem poprvé seriózněji začal využívat přibližně jeden a půl roku zpět. Weby, na kterých jsem pracoval mi vygenerovaly první zajímavější částku a já ji obratem investoval do kvalitnějšího hostingu a tohoto šikovného SEO nástroje. Zpětně musím říci, že to byla jedna z nejlepších investic, jakou jsem mohl udělat. Co přesně mi využívání Collabimu přineslo a jaké jsou mé zkušenosti se dočtete v této recenzi.

Existují i lepší nástroje, ale…

Dobrý nástroj by mělo být snadné používat a měly by z něj plynout jasné benefity. Tato kritéria kromě Collabimu splňuje i mnoho dalších nástrojů ze zahraničí, které mohou být specializovanější a podrobnější. Důvod, proč u mě Collabim vítězí je, že mi poskytl systém, který mohu následovat a kterého se mohu držet.

Při pohledu do platformy po krátké analýze dat vidím, kde mám slabiny a dovedu najít smysluplnou věc, na které má smysl pracovat a zlepšovat ji. A to ve vztahu k návštěvnosti, pozicím, konkurenci či nákupům odkazů.

Schopnost vidět data ve spojitostech za nás však neudělá žádný nástroj. O několik málo tipů s užíváním se zkusím podělit v rámci recenze. Další si však budete muset dohledat sami.

Zkušenost s nástrojem Collabim

Následující odstavce popisují mé osobní postupy a metody. Skvělé je, že Collabim neznásilňuje pracovní procesy a do jisté míry si tak můžete tvořit vlastní pohled na věc či unikátní postupy.

Práce s klíčovými slovy

Začnu prakticky nejdůležitější částí nástroje Collabim a tou je práce s klíčovými slovy. Samozřejmostí je hlídání pozic na potřebné fráze v Google a Seznam a doplnění o další parametry a data. Co vše lze v rámci jednotlivých pozic sledovat vidíte na obrázku níže…

… každé zaškrtávátko značí jeden sloupek dat a možnost porovnávat je tak opravdu bohatá. Samotný výstup ze seznamu klíčových slov vypadá nějak takto:

Konkrétní slova u svých projektů nechci zobrazovat. Nicméně jak sami vidíte, používám řazení dle poznámky, kam umisťuji písmeno A, B, C, D nebo E. Je to v závislosti na tom, jak jsou lidé této fráze připraveni nakoupit – a tedy jakou mám šanci na následnou konverzi a zisk. Slova s jistými signály (recenze, cena, srovnání, zkušenost, hodnocení) si ohodnotím pochopitelně lépe, než slova obecná.

U vyšších hledaností fráze v řádu několika desítek měsíčně se mi pak vyplatí tvořit vlastní podstránky a pochopitelně začínám u slov s nejvyšší přiřazenou prioritou. Z toho, že mají některá slova nulovou hledanost spolu s rozporuplným potenciálem si nic nedělám. Jejich čas třeba teprve přijde, označím si je písmenem X a nedávám jim hvězdičku. Collabim je za mě zkontroluje jednou za 14 dní.

Souhrn pozic klíčových slov pak následně vidím na přehledu:

U projektů často zaznívá, jak důležitá je práce s klíčovými slovy a jak je nutné dělat si analýzu klíčových slov (ať už si pod tím představíte cokoliv, třeba excel o 30 tisících řádcích). Na Collabimu se mi líbí, že s klíčovými slovy lze pracovat v reálném čase. Vidím neustále pozice a další data, která se mění v závislosti na mých rozhodnutích. Analýza tedy není nic statického, co se udělá jednou a založí. A rozhodně není nudná.

Další způsoby, jak využít práci s klíčovými slovy

  • V souvislosti s CTR a možností zobrazit si cílovou stránku na jednotlivých vyhledávačích lze zjistit, zda se na jednotlivá slova zobrazuje obsah, který chcete. Mě například vyhledávače u hrstky slov podstrkovaly rozhovor s hodnocením místo recenze produktu. Vyřešením problému jsem šel o několik pozic nahoru v rámci TOP 10 výsledků.
  • Z kategorií B a C si tipuji delší, méně užívané longtailové fráze a používám je pro názvy štítků na webu. Štítky následně optimalizuji přes plugin SEO by Yoast. Získávám tak další návštěvníky v řádu několika desítek lidí týdně, kteří by jinak nechali můj web plně bez povšimnutí.
  • Skoro úplně jsem přestal využívat Sklik a Google Keyword Planner. Když chci znát hledanost určité fráze, prostě ji zadám do Collabimu, který mi rovnou zkontroluje i pozici konkurence (níže). K hledanosti mám tak spoustu dalších potřebných parametrů.
  • Slova si lze filtrovat na základě klíčového slova či štítku. Snadno se lze podívat, jak se vám vede v rámci vybraného vzorku dat.

Vyzkoušet Collabim pro 1 web zdarma

Collabim a sledování konkurence

Sledovat konkurenci na základě denní příspěvků může být matoucí. Díky Collabimu si rychle uděláte přehled, na které fráze se vaše konkurence umisťuje s horních příčkách vyhledávání (lépe či hůře, než váš web) a s odstupem si uděláte představu o ucelenější strategii vašich konkurentů.

Z tohoto důvodu si do Collabimu ukládám i slova na která zatím svůj projekt necílím a která souvisí s mými projekty. A to právě z výše uvedeného důvodu – snadno vidím, kterých konkurentů se mohu obávat a kteří naopak cílí na nesmyslné fráze s nulovou hledaností či potenciálem. Silní konkurenti jdou naopak tam, kde jsou peníze. To je jasné. Každá fráze, kterou nesleduji tak může být mou slabinou. Proto mám své konkurenty v RSS čtečce, abych věděl, čím se zabývají. To mi pomáhá odhalit zajímavé niky a pod-niky v oboru.

První sloupek označuje můj web, další sloupky označují mé konkurenty. Červeně jsou označeny pozice, na kterých se umisťuje lépe konkurence, než já. V těchto případech se snažím mít alespoň co nejlepší CTR u titulku. 60+ jsou pak označeny fráze (řádky) na které není cíleno.

Právě tato tabulka je jeden z primárních důvodů, proč Collabim umí šetřit spousty času. Sledovat něco podobného ručně je obrovská časová zátěž a každý, kdo to myslí se svým byznysem vážně by měl tuto činnost automatizovat.

Chvilku jsem váhal, zda tuto strategii uveřejnit, ale já osobně využívám panel konkurence ještě jedním způsobem. Spočívá to v mém pohledu, že weby, které se umisťují na zajímavou frázi v TOP 10 budou mít alespoň nějakou organickou návštěvnost a jistou váhu v očích vyhledávačů. Vytipovaný web, ze kterého chci nakoupit odkaz si vložím na chvilku do konkurence a okamžitě vidím fráze, na které je web silný (nebo zda silný vůbec je). Rychle vidím i konkrétní podstránky, ze kterých se mi odkaz vyplatí nakoupit, protože se zobrazují na lepších pozicích.

Jednou jsem takto objevil web, který se zobrazoval výše než já na 3 nebo 4 zajímavé fráze. A dokonce nabízel k nákupu inzerci pod články skrze platformu Copywriting.cz. Nákup a vyplnění byl otázkou několika minut a stovek korun. Výsledkem je silně relevantní návštěvnost v řádu desítek lidí týdně, kteří se na konverzích zaplatili v prvních měsících.

Site Finder – hledání odkazových příležitostí

Collabim umí odkazové příležitosti najít i sám – na základě dat z vyhledávání a vašich klíčových slov. Vše lze najít v přehledném seznamu, kde prioritní weby pro odkaz jsou umístěny výše.

Na základě jednoho informativního článku o Bitcoinu pak Collabim doporučil tyto weby.

Jednotlivé příležitosti si lze rozkliknout a dokonce se podívat, kam se vyplatí odkaz vpašovat a dokonce jaký by měl mít tvar. Site Finder ja tak vynikající pomocník při hledání odkazových příležitostí a naznačí kudy se při linkbuildingu ubírat. Jednu věc však nedovede – vyřešit špinavou práci za vás. Dohledat kontakt a napsat nabídku tak musí každý sám.

Za mě je linkbuilding hodně o diplomacii a dobrých vztazích s ostatními webmastery. Získat jeden odkaz je celkem k ničemu. Získat náklonnost člověka, který rád odkáže je mnohem důležitější. Nemám rád proto emaily s výměnou odkazů, beru je jako spam. Vždy se naopak snažím zjistit, o co druhé straně jde a pokud je to možné, vyjdu vstříc. Budovat kolem sebe komunitu je důležité. V případě možnosti akvizice je velká šance, že se konkurenti ozvou právě vám. Případně se vaše kontakty promění v redaktory. Zkrátka občas není od věci obětovat krátkodobé výhry nad těmi dlouhodobými.

To byla ale jen odbočka. V této sekci mám ke Collabimu jen drobnou výtku. Možná by mohl do svého repertoáru zařadit i hledání odkazů na zajímavé fráze, které vyhazují chybu 404 pro broken linkbuilding.

Archivace a kontrola odkazů

Nakoupené a vyjednané odkazy si lze samozřejmě archivovat. Collabim neustále kontroluje, zda jsou funkční a kromě ceny si lze dopsat také poznámku v podobě emailu a telefonu. V tabulce pak také přehledně vidíte text odkazu a cílovou stránku. Za mě je to opět lepší, než si vést nějaký Excel, který pak zapadne.

Sekce stránky – analyzujte a zlepšujte obsah na webu

Kromě získávání organické i placené návštěvnosti a sledování konkurence je Collabim zaměřen i na sledování obsahu na vašem webu a jeho zlepšování. Z hlediska SEO je dobré mít ohlídané pokrytí klíčových slov na jednotlivých stránkách a kromě toho mít postaráno o znění nadpisů, titulků a META description. Důležité jsou i technické parametry – schopnost načítat stránku rychle a bez zdržení.

Každá ze 4 sekcí vede k samostatné stránce, kde lze nedostatky najít a následně opravit. Já používám statistiku číslo 1 a 4. Kontrolu nadpisů, titulků a celkově onpage SEO mi pokrývá plugin SEO by Yoast. Rychlost načítání stránek lze provést skrze nástroj tools.pingdom.com. Lépe a zdarma.

Analýza obsahu webu je užitečná v tom, že najde jednotlivá klíčová slova a ukáže pozice na kterých je v rámci obsahu vidí (H1, META description, body). Collabim pak doporučí další slova ze seznamu na která necílíte. snadno tak najdete různé možnosti vylepšení, například slovo umístit do nadpisů, případně obohatit články a dopsat pár odstavců textu.

Závěr a zhodnocení

Dostávám se k závěrečnému hodnocení a zjišťuji, že jsou i další funkce o kterých jsem vůbec nenapsal, kvůli zachování délky tohoto článku – zde je krátký výčet.

  • Jednorázové analýzy klíčových slov, které se hodí, když děláte první průzkumy.
  • Report webu – soubor s přehlednými grafy a srovnání pozic za určitá datová období.
  • Upozornění emailem na nefunkční stránky.
  • Pravidelná vylepšení a aktualizace.

Cena a návratnost

Pokud mám bilancovat, pak to udělám na základě ceny a návratnosti. U mě je to 100% ano, protože jsem se díky Collabimu dostal z výdělků v rámci stovek korun měsíčně o pěkný kus výše na nižší desetitisíce korun. To jen díky tomu, že jsem lépe využil svého času a přestal dělat blbosti.

Cena je poměrně rozumná – od nějakých 550 Kč vč. DPH/měsíc pro 5 webů. Pro mě byla i jistým motivačním faktorem, protože jsem své členství chtěl plně využít. Uživatelem Collabimu v neplacené verzi (1 web, omezené funkce) jsem byl už déle, ale výsledky jsem neviděl. Nevím jak to nazvat. Syndrom placeného členství?

Vyzkoušet Collabim pro 1 web zdarma

Nicméně ani s tunou relevantních dat s projekty nelze pohnout bez dostatečného úsilí a chuti. To je důvod, proč Collabim s klidným svědomím doporučím jen těm, kteří na svých projektech pracovat chtějí. Analýza bez následných kroků jaksi postrádá smysl.

A jaké jsou vše zkušenosti s tímto nástrojem. Doporučili byste jej?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *