Cíle webu a návratnost úsilí

Ještě předtím, než zakoupíme konkrétní doménu a začneme skutečně pracovat je třeba si udělat alespoň drobný průzkum a stanovit si konkrétní cíle. Já vím, je to nuda, ale spousta lidí začíná web tvořit pod náporem entuziazmu a to nikdy nekončí dobře.

Ani já podobné průzkumy nemám rád, ale čas od času mi otevřou oči, ukážou nové možnosti, ukážou mi, kam má smysl směřovat úsilí nebo mě dokonce zcela odradí od tvorby nového webu. (Zdroj obrázku: Freepik)

Budeme zkoumat 3 věci:

  • Volba tématu – je hodně důležitá pro magazíny a blogy. Má za cíl odhalit témata, o kterých má smysl psát. Může se však hodit i pokud vytváříte firemní web či portfolio. Když propojíte vaši nabídku se zajímavými články, můžete tím získat zajímavou návštěvnost a tím i potenciální klienty.
  • Analýza konkurence – vždy se vyplatí vědět, proti komu stojíte a zda máte nějakou šanci na úspěch.
  • Celkový potenciál webu – Odvíjí se od obou předchozích bodů a souvisí s tím, zda se nám vůbec na webu vyplatí pracovat. Možná budeme první ve vyhledávači na slovo “masáže Řepčice”, ale vzhledem k tomu že je to vesnice s 200 obyvateli bude přínos takového webu mizivý. Může také nastat zcela opačný problém, napíšeme super článek o gotické architektuře a měsíčně si ho přečte 5000 lidí. Ale přetavíme jej v nějaký zisk? Jen velmi těžko.

Web je investice

Účelem následujících článků je vybrat lukrativní téma. Zjistit, zda svým firemním či osobním webem máte šanci oslovit nějaké klienty a vůbec zda se to celé finančně vyplatí.

Vlastně neuděláte chybu, když si web představíte jako formu investice. Na začátku bude vyžadovat nějaké náklady a čas. V budoucnu by se však mělo vaše úsilí přetavit ve šťavnaté plody. Mnozí z vás jistě namítnou, že nechtějí tvořit web pro zisk a já souhlasím – ne vždy je to potřeba. Potom byste si ale měli stanovit, co od webu očekáváte a jak změříte, že děláte pokroky, případně, zda jste cíle dosáhli.

 

Cíl webu

Myslím, že z každého webu by měl mít užitek především jeho tvůrce. A to jak finanční, tak i duševní. Web by měl generovat zisk a zároveň by práce na něm měla svého tvůrce naplňovat. Tyto dvě stránky se vzájemně podporují a nestane se vám, že se v průběhu tvorby zaseknete.

Podnikatelé a firmy s finančním cílem nemají problém a celkem dobře jej chápou. Jsou tu ale i blogeři a tvůrci obsahu, pro které je na prvním místě vášeň.

Vytvořil jsem desítky webů a z nějakého důvodu se neustále věnuji pouze těm výdělečným. Zjistil jsem totiž, že pokud z webu nemám užitek já, brzy vyhořím a to je špatné pro čtenáře. Ono být trochu sobecký není občas na škodu, nezapomeňte, že celou tu srandu platíte a věnujete jí vlastní čas.

Jaké mohou být cíle?

Cíle webu mohou být různé. Nejčastější případy však budou tyto:

  • Chci získat nové klienty – a web je pro mě jeden ze způsobů, jak získávat zakázky.
  • Chci návštěvnost – jsem bloger a větší číslo znamená vyšší dosah mých článků a vyšší čtenost.
  • Chci zisk – Nejčastěji formou reklam, odměn. Málokdy funguje rovnice: více čtenářů = větší zisk. Zde je prioritní volba tématu. Mám web, kam chodí 300 lidí denně a zisk je 0,03Kč na návštěvníka. Mám web, kam chodí 50 lidí denně a zisk na návštěvníka je 6-7 Kč.

Existují i další cíle – u eshopu je to pochopitelně nákup zboží, sběr kontaktů či dalších údajů. Osobně bych si dal pozor na cíle typu “budování značky” a “zvyšování důvěryhodnosti”. Tohle je jen velmi obtížně měřitelné.

Mnoho psů – zajícova smrt

Mít 1 cíl je téměř vždy lepší, než jich mít 5. V prvém případě úsilí koncentrujete do jednoho bodu, v druhém jej tříštíte a výsledek nikdy nedopadne dobře.

Cíl je dobré mít neustále na paměti. V mnoha ohledech vám šetří trápení s nejrůznějšími dilematy. Kam umístím formulář na sběr kontaktů? Jakou mu dám barvu? Důsledek těchto rozhodnutí je jednoduchý. Dobrý web se nepozná podle grafiky, ale právě podle toho, jak plní své cíle.

Co si z této kapitoly odnést?

Hodně jsem toho naťukl, ale vlastně moc neřekl. Je to takový úvod k dalším kapitolám, kde jednotlivá témata ještě více rozpracujeme. Odneste si však 2 věci:

  • Být sobec a myslet především na sebe je skvělé pro vás, ale z dlouhodobého hlediska i pro vaše čtenáře.
  • Návštěvnost polechtá ego, ale jinak je k ničemu. My se budeme bavit o cílené návštěvnosti a o lidech, kteří jsou připraveni nakoupit. Takových je sice jen pár, ale to vůbec nevadí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *