Budování online komunity. Jak postavit úspěšné fórum?

Dnešní článek bude trochu jiný, úplně nezapadá do stávajícího rámce. Přesto doufám, že v něm najdete pár užitečných tipů pro vaši tvorbu. Je o mém dosavadním snažení, jak vytvořit na internetu komunitu skrze fórum. Nikde jsem na netu bohužel podobný text nedohledal, tak jsem se rozhodl ho sám napsat. (Zdroj obrázku: Freepik)

Dle mého názoru se tvůrci webů dělí do dvou skupin.

  • Jedni tvoří více či méně anonymní weby, dělají SEO, rostou ve vyhledávačích, analyzují, dělají reklamy a sledují návratnost. Komunita, pokud nějaká je, je až podružným produktem jejich snahy. Výhodou je rychlejší budování návštěvnosti, skvělé výsledky, relativně snadná monetizace.
  • Druzí se zaměřují především na komunitu a dobré vztahy. Vytváří ideální podhoubí pro tok komunikace a monetizaci a analytiku řeší až následně. Práce těchto tvůrců se dlouhou řadu let vůbec nevyplácí, ale pokud vydrží, mohou plody své práce získat později.

Dnes zkusím popsat projekt z druhé skupiny, která bývá často opomíjena. Je to 3 roky, co jsem převzal projekt fóra o financích a investování a v tomto článku bych se chtěl podělit o některé postřehy z budování online komunity.

Výhody a nevýhody budování komunity

Začnu těmi výhodami:

  • Komunita dává vaší práci smysl. Za webem/fórem vidíte skutečné lidi s vlastními názory se kterými můžete vést zajímavé diskuse. Díky tomu budete mít spoustu nápadů, zpětné vazby co vylepšit a kam projekty posunout dál.
  • Po 3 letech usilovné práce se mi online začíná překlápět do offlinu. Z fóra znám osobně desítky lidí. S některými mám velmi silné a přátelské vztahy.
  • Silná komunita je obrovská a obtížně napodobitelná konkurenční výhoda.
  • Veškeré úsilí se vám nějakým způsobem vrátí. Jen nevíte jak a musíte být otevření. Může to být jediný kontakt, schůzka, partnerství, nabídka práce. Ten přesah je nepředvídatelný. Byl jsem třeba na schůzce s člověkem, který se díky mému fóru stal CEO u jedné nejmenované společnosti.

No, ale jak asi tušíte je tu i spousta nevýhod:

  • Na začátku jste v tom sami. Několik let paběrkujete a sbíráte jednotlivce, než se dostanete do stádia, kdy se diskuse docela dobře obejde i bez vás. Sem se fórum, které spravuji přehouplo po dvou a půl letech existence.
  • Fórum se obtížně monetizuje. Tím spíš, když lidé kteří tam chodí jsou vaši přátelé na kterých vydělávat nechcete.
  • Je to obrovská dřina a úsilí. Myšlenka, že budete snadno vydělávat skrze Adsense na růstu obsahu je velmi směšná a naivní. Jste tak trochu psycholog, správce, technický support, organizátor i iniciátor v jedné osobě. Kolem vás se to všechno točí a pokud je fórum depresivní místo, kde si uživatelé nadávají a nerespektují se, je to jen a jen vaše chyba.

Fórum v číslech

Ok, pojďme na nějaká konkrétní čísla. Fórum jsem přebíral po půl roce existence v roce 2016. Původní majitel na to neměl čas a já byl asi jeden ze dvou lidí, který s ním diskutoval.

Do konce roku 2019 zbývají ještě 2 měsíce. Zatím jsme pořád relativně malí, ale na grafech můžete vidět, že růst není lineární, ale exponenciální. Kritickou fázi v pár lidech na začátku jsme překonali a momentálně se rychlost přispívání zvedla na nějakých 1000 příspěvků měsíčně. Což je na fórum o investování docela pěkné.

Tohle je život na fóru, ale statistiky jsou pochopitelně i mimo něj. Jen zlomek návštěvníků přispívá. Tohle jsou data z analytics za poslední měsíc. Návštěvnost spolu s časem na webu a bounce rate.

A tady pak počty zobrazení za měsíc…

Podle mě to nejsou vůbec marná čísla. Uvažte, že SEO na to nejde smysluplně dělat. Nemůžete pracovat s title, description, klíčovými slovy v nadpisech. Maximálně přejmenujete vlákno. Kvůli nulovému zisku nemůžete zapnout reklamu. Zajímavé příspěvky se blbě sdílí na sociálních sítích. Zkrátka praktiky běžných webů tu moc nefungují. Obsah dělají uživatelé, které je k tomu třeba motivovat.

Stejně tak tu úplně dobře nefungují tradiční praktiky monetizace webů. Adsense i Sklik jsou proti pravidlům (generovaný obsah jiných uživatelů). Bannery mají mizivý proklik. U takovéto komunity pomalu začíná dávat smysl Patreon nebo propojení s další přidanou hodnotou/službou/daty, ale to je oříšek vymyslet.

5 fází budování komunity

Osobně si myslím, že komunita má 5 fází.

1. fáze – jste v tom sami

Právě jste spustili fórum a jste na něm sami. Stojíte v začarovaném kruhu, protože hledáte diskutující, ale ty pochopitelně nezajímá vaše fórum, kde nikdo nediskutuje <forever alone smajlík>. Můžete si povídat sami se sebou. Můžete pozvat kamarády, které to za chvilku přestane bavit. Můžete pokládat řečnické otázky a doufat, že někdo odpoví. V této fázi hodně fór začíná i končí. Já byl uživatelem číslo 2, takže jsem měl tuto fázi snazší.

2. fáze – bojujete za každého nového uživatele

Stojíte proti ponurým statistikám. Ze 100% lidí, kteří fórum navštívili se 1% registrovalo. Z toho, co prošlo sítem jen třetina položila první dotaz. A z té třetiny je jen 15-20% delší dobu aktivní. To znamená, že to třeba po třech měsících můžou zabalit a už je neuvidíte. Jste ve fázi, kdy musíte lidi motivovat, aby zůstali. Nabídnout jim benefity, být jim oponentem i společníkem v diskusi. Pokud možno neztratit ani jednoho aktivního uživatele. A v této fázi budete několik let.

3. fáze – rostete a radujete se

Postupně se přehoupnete do fáze, kdy uživatelé diskutují sami mezi sebou a nový obsah není problém. Vzniká komunita a vy jste v jejím středu. V této fázi se aktuálně nacházím. Nicméně i tak nadále dodržuji některé dobré zvyky, třeba každého nováčka osobně a vřele přivítám. V této fázi je jen na vás a na vašich pravidlech jaká bude na fóru panovat nálada.

Komunita je vaším zrcadlem. Pokud děláte svou práci dobře, ostatní by měli fórum milovat. Měli by tam chodit kvůli atmosféře, která tam panuje. To je jedna z nejkrásnějších fází, protože se většina lidí respektuje a zároveň je aktivní, srdečná a iniciativní.

4. fáze – růst je enormní a původní atmosféra se vytrácí

Rostete a pomalu se stáváte spíš člověkem na pozadí, než aktivním diskutérem. Jste takový režisér, který bere vlákna, rozděluje je, slepuje je, přesouvá, aniž by jste někoho omezili v diskusi. Řešíte více či méně jen problémy komunity a zamýšlíte se nad otázkou dalšího vývoje. Tady přichází uvědomění, že bez financí to dál nepůjde. Teď už není problém růst ale udržení té původní a ryzí atmosféry. Noví lidé začínají svým počtem válcovat předchozí komunitu a vznikají nevyhnutelně první nepřátelství, nesváry a odchylky ve filozofii.

Pokud jste předtím bojovali za každého uživatele, tak teď jste v úplně jiné válce a bojujete za to, aby mělo fórum svůj charakter a lidé se vzájemně respektovali. Je potřeba být dobrý, ale i nekompromisní diplomat.

Stejně tak je důležité vybírat obezřetně moderátory. Podle mého názoru by to měli být lidé, kteří jsou součástí komunity a jsou oblíbení a nekonfliktní. Ti však nechtějí tuto práci dělat.

5. fáze – moderátoři dělají (stejně dobře jako předtím vy) vaši původní práci.

Utopie. Poslední fází je, že máte skvělé partnery, které si vychováte nebo zaplatíte. Vaše rozhodnutí se odehrávají někde na pozadí fóra a máte tým lidí, který to za vás vyřeší. Na vás jsou už jen strategická rozhodnutí.

Admin jako psycholog

Když jsem na začátku psal, že admin by měl být dobrý psycholog, myslel jsem to smrtelně vážně. Musíte vymyslet, jak to udělat aby byla komunita motivována přispívat někam mimo Facebooky, jak to udělat aby se mezi sebou ti lidé nezabili a pokud možno se i respektovali a měli se rádi.

Abyste to dokázali, musíte mít nezištné úmysly. Nesmíte být debil a banovat lidi kvůli tomu, že mají odlišný názor. Musíte je umět respektovat a časem vás (možná) začnou vnímat jako přirozený střed komunity a to je ta největší pocta, jaké se vám může dostat.

Možná to bude působit směšně, ale řeknu to tak, jak to je. V nadneseném slova smyslu jste něco jako otec rodiny a vaše pravidla a chování určují atmosféru. Prostředí na vás reaguje a vrací vám to. Znáte každého přispívajícího uživatele a dokonce i víte, koho má a nemá rád. Při řešení problémů pak musíte být spravedliví. Členové jsou citliví a při potrestání jednotlivce umí komunita reagovat i jako celek. V momentě, kdy něco ze svého chování porušíte, podepíše se to na motivaci uživatelů a jejich dalším chování.

Teď nechci aby to působilo tak, že tuto práci zvládám naprosto skvěle a vím všechno nejlíp. Udělal jsem přešlapy a bylo jich dost. Chci jen aby bylo jasné, že neměřitelné parametry jako “nálada komunity” začnou nabývat na významu a vy je budete muset umět vycítit a konat.

Jak jsem špatně odhadl řešení problému

Na fórum se registroval nový subjekt a začal tam inzerovat. Do toho přišly dva nové nicky a evidentně šlo o falšování komunikace a budování důvěry na chybných základech. Začal jsem to řešit, až když problém narostl a viníky veřejně usvědčil. Přiznali se.

Byl jsem přesvědčený o tom, že to stačí. Koneckonců komunikace je veřejná. Komunita se však proti mě tvrdě obrátila a to že ji lépe nehájím si vzala osobně. Vyžadovala přísné potrestání a schytal jsem i pár nevybíravých komentářů.

Pokud kdokoliv pocítí bezpráví, budete první na ráně a budete to muset řešit, i když nevíte jak.

Od specializace k obecnému

Fórum vyrostlo v některých specializovaných odvětvích z oblasti financí. Komunita se pak samovolně začala zajímat i o jiná, navazující témata. S tím nic neuděláte. Jakmile se lidé začnou respektovat, začnou se zajímat i o další přesahující názory jednotlivců.

Řeší se akcie?

No, budou se řešit i kreditní karty, rezervy na účtu, kryptoměny a dluhopisy.

Pak je potřeba přemýšlet nad strukturou a ptát se lidí, kteří v daných tématech vynikají, jak by si rozšíření dalšího prostoru přestavovali. Na každé téma mám vytipovaného člověka, kterého se zeptám než něco udělám. Nikdy nic nedělejte sami od sebe! Chtěl jsem třeba upravit původní vzhled phpbb3 a ostatní mě drtivě přehlasovali. Vyhovuje jim přehlednost, staromódní gradienty, oblé rohy. Tak jsem to tak prostě nechal.

jeden člověk ze sta jako komunitní pilíř

Přibližně jeden ze sta uživatelů, kteří se registrují je “pan někdo”. Pilíř komunity, zasvěcený člověk, který má co říct. Má názory na které ostatní dobře reagují. Je vidět, že tu komunitu edukuje, něco ji přináší, je slušný a iniciativní.

Vy nemáte absolutní ponětí, proč ten člověk vůbec diskutuje u vás. Čím jste ho přesvědčili. Víte jen, že jste vyhráli hlavní cenu v loterii. Jediné o co se snažím je těmto lidem poskytnout prostor k čemukoliv co si přejí. Vyjdu jim vstříc, upravím kvůli nim podmínky. Napíši jim, že jsem jim k dispozici, poděkuji a jdu od válu. Protože teď to přebírají oni.

Uvědomělý admin by si měl v jisté době uvědomit, že pro diskusi není potřeba. Měl by nechat ostatní vyrůst a sám sebe upozadit. Fórum není místo, kam patří vaše ego a kde byste měli za každou cenu hájit své názory.

Proč vlastně budovat komunitu

Možná si říkáte proč. Proč vlastně budovat komunitu, když první roky nezbohatnu, je to složité, časově náročné a je to dřina. To celé v době Facebooku, kdy jsou fóra zapomenutá. Odpovím za sebe.

Nezištné důvody:

  • Je to neskutečně naplňující. Máte místo s vlastními přáteli, pravidly a hostingem úplně oddělené od toho stupidního Facebooku. Je to jako jíst ve vlastní hospodě.
  • Každý ze skoro 17 tisíc příspěvků jsem osobně přečetl. Vzal jsem si z toho spoustu informací.
  • Stal se ze mě mnohem otevřenější člověk. Rostu. Z introverta jsem někým, kdo se nebojí kontaktu. Organizuji osobní srazy.

Zištné důvody. Je jich víc, ale nejsou zase tak zásadní.

  • S tématickým blogem na fóru odkazuji. Získávám čtenáře. No a pak pomocí blogu a organického vyhledávání posílám čtenáře blogu zase diskutovat na fórum. Můj blog je tak vnímán jako prodloužení fóra a fórum jako prodloužení blogu.
  • Pokud napíšete text, konkurence vytvoří vlastní, nadupanější kopii. Jinými slovy, konkurence zabíjí veškerou “one man show” ve formě blogů a magazínů. Pro fórum však nemůže existovat ideálnější situace. I konkurence chce být vidět a kde jinde než tam, kde je tematická komunita. Ano, na tom fóru, které je vnímáno jako prodloužená ruka vašeho blogu. Chápete? Ostatní vás posilují, tím, že sami rostou.
  • Facebook nedohledáte ve vyhledávačích. Fórum ano. To je fakt. Organika růstu hodně pomáhá.
  • Data z fóra jsou moc, moc hezká věc (třeba takový Webmaster tools). Máte tipy na klíčová slova o kterých nikdo nemá ani potuchy, prakticky na stříbrném podnose.
  • Poslední věc je monetizace. Kdybych teď tamním lidem poslal odkaz na pětistránkový, sračkový ebook, tak bych se sám za sebe styděl a dostanu to sežráno. Ti lidé jsou ochotní, ale mají svá očekávání a vy je nechcete zklamat. Proto reklamy zobrazuji jen střídmě, lidem, kteří nepřispívají.

Závěr

Co si z toho všeho odnést. Mno, zejména to, že lidi je třeba respektovat. Poznají, s jakou motivací píšete vaše texty a děláte, co děláte. Komunita vás a váš projekt vytvaruje a dá mu drive i smysl. Najednou netvoříte podle utkvělých představ toho, co je správně, ale podle skutečných lidí a jejich potřeb.

Pokud máte své projekty, pak odpovídejte na komentáře. Diskutujte a nepište sračky, jen abyste na tom vydělali. Teď nechci působit arogantně, ale ve finále to postihne i vás a vaše práce kvůli penězům ztratí smysl. Sociálno se samo nevyřeší tak, že aktivujete stránku na Facebooku a Twitteru, kam zkopírujete příspěvky z blogu a budete sbírat lajky. Je to jen slabý odvar z toho, co budování komunity opravdu znamená.

Pro mě jsou největší odměnou pocity. Dodnes cítím obrovskou hrdost na to, že lidi kvůli fóru spolu chodí na pivo a jejich přátelství přerostlo za online.

A těsím se (a taky se trochu bojím) toho, co přinese budoucnost.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *