Analýza klíčových slov

Analýzou klíčových slov začíná prakticky každá kniha o tvorbě webu. Pro drtivou většinu lidí je to obrovská nuda a hledají způsob, jak se touto částí co nejrychleji prokousat, nebo ji co nejrychleji odbít. Ano, web úplně v klidu vytvoříte i bez analýzy, jenže na 99% nevyužijete jeho plný potenciál. V tomto článku se podíváme na to, jakým způsobem při analýze klíčových slov postupovat a prozradíme si něco o nástrojích, které pro tyto účely můžeme využít. (Zdroj obrázku: Freepik)

Co je to long tail?

V češtině lze tento pojem přeložit jako dlouhý chvost nebo dlouhý ocas. A úzce souvisí s naší problematikou.

Představte si, že si chcete koupit nový mobilní telefon. Do vyhledávače napíšete frázi “mobilní telefony”. A následuje chaos.

Na první stránce Google objevíte odkaz na Heuréku, CZC, Alzu. Objevíte nejbližší opravny telefonu ve vašem okolí. Nahoře najdete hromadu reklam a někde dole najdete i nejnovější zprávy. S frází mobilní telefony ve skutečnosti souvisí mnoho slov a nemusí se nutně jednat o nákup. Zkusíte to tedy znovu a zadáte upřesňující požadavek.

Napíšete “mobilní telefony windows”. Prokliknete se do vyfiltrovaných výsledků Alzy či Heuréky a vybíráte.

Po další analýze několika různých telefonů s windows hledáte něco jako “mobilní telefon Lumia 640XL – recenze” a celé to kolečko většinou zakončíte úspěšným nákupem. Právě jste prošli skrze Long Tail od začátku do konce aniž byste o tom možná tušili.

Takto nějak vypadá graf dlouhého chvostu. Svislá osa znázorňuje hledanost určité fráze a vodorovná seřazuje fráze od obecných po konkrétní. Někde na začátku hledáte velmi obecnou frázi “mobilní telefony”, kterou měsíčně hledají desetitisíce lidí a postupně se dostanete až do méně probádaných končin velmi specifickým dotazem “mobilní telefon Lumia 640XL – recenze” který hledá jen hrstka lidí ročně.

Kdybyste došli někam ke konci vodorovné osy, najdete tam slova, která jsou hledaná jen jednou za několik let. Mimochodem podle Googlu se jedná o 50% veškerého vyhledávané obsahu. To je síla longtailu.

Obecné a specifické fráze

Tohle je zřejmě nejdůležitější část analýzy klíčových slov. Jakmile ji pochopíte, jste na nejlepší cestě vytvářet úspěšný obsah.

Obecné fráze jsou hledané, vysoce konkurenční a jen málo lidí je využije k nákupu. V našem grafu jsou vybarveny zeleně. Představte si sami sebe – nakoupili byste mobilní telefon hned u první fráze? Možná ano, ale ta šance je opravdu malá. Dotazem “mobilní telefony” jste mohli hledat nejbližší servis, aktualizaci, výměnu skla nebo pouzdro pro váš Samsung.

Specifické fráze jsou méně hledané, méně konkurenční a hodně lidí skrze ně nakupuje. V našem grafu jsou vybarveny žlutě. Když někdo zadá dotaz: “mobilní telefon Lumia 640XL – recenze”, tak je připraven k nákupu. Chce se ujistit, že jeho volba je ta pravá a hledá recenzi, která ho v nákupu utvrdí nebo jej naopak od nákupu odradí. Jste li eshop, prodávající telefony, s velkou pravděpodobností je tento zákazník váš.

Připravenost k nákupu

Vždy, když najdete nějaké nové klíčové slovo, položte si otázku, zda je člověk někde na druhé straně připraven nakoupit.

  • Bílá komoda
  • moderní bílá komoda
  • lesklá bílá komoda

vs.

  • bílá komoda šířka 90 cm
  • bílá komoda do 5000 Kč
  • bílá komoda IKEA

U každé fráze se vždy vyplatí hodnotit připravenost zákazníka k nákupu. I kdyby to mělo být pouze na základě vašeho subjektivního pocitu. Zacílení webu na fráze, které fungují je kritickou součástí vaší strategie a rozhodujete tím o úspěšné budoucnosti projektu.

Hledanost klíčových slov

Hledanost klíčových slov lze velmi snadno změřit. Zcela úmyslně jsem tím však nezačal, protože spousta lidí analýzu chápe úplně špatně. Vidí obecný dotaz bez potenciálu prodeje. Poté, co si zkontrolují obecnou frázi s hledaností 5000 lidí měsíčně se jim v očích rozsvítí dolary. Takový člověk se mylně domnívá, že když bude web optimalizovat na slovo masáže, bude mít tisíce klientů.

Není nic vzdálenějšího pravdě. Utopí v tom spoustu úsilí a peněz a stejně bude někde na 20. straně organických výsledků, kam nikdo nikdy nezabloudí.

Udělal by mnohem lépe, kdyby zacílil na pár desítek lidí, kteří hledají frázi “masáže Karlovy Vary. Tady má šanci skončit díky nižší konkurenci na první stranu vyhledávání a když svůj salon registruje do map na Seznamu a Googlu spolu s telefonním číslem, má slušnou šanci získat nějakého toho klienta navíc, každý měsíc s prakticky minimálním úsilím. Lokalita hraje v procesech rozhodování podstatnou roli.

Sklik a Adwords

V ČR máme dost specifickou situaci a hledání probíhá jak přes Google, tak i přes Seznam. Není proto od věci si zkontrolovat, kolik lidí kterou frázi hledá přes oba vyhledávače. Bude nutné se zaregistrovat.

Seznam má Sklik a Google má Adwords a v nástrojích plánovač klíčových slov.

Výstup z Skliku – obecné fráze…
… a konkrétnější fráze.

Bohužel, Google statistiky poměrně dost upravil a nejsou tak přehledné jako u Skliku. Hodí se však alespoň pro rychlou představu a zjištění minimálního a maximálního počtu hledání pro 1 měsíc.

Kde hledat klíčová slova?

Je dobré prověřit co nejširší škálu klíčových slov. V praxi často zjistíte, že se lidé zaměřují na 1 frázi, ale existuje jich několik, velmi příbuzných a některé jsou konkurencí zcela neobsazené. Vám se tak nabízí jít cestou nejmenšího odporu.

Problém bývá s tím, kde najít inspiraci na další používaná klíčová slova. Tady je pár tipů:

1. Google našeptávač

Automaticky generuje nejčastější dotazy, které lidé hledají. Něco podobného má i seznam.

2. Související vyhledávací dotazy

Na konci vyhledávání se však objevuje ještě zajímavější věc – panel souvisejících vyhledávacích dotazů. Pokud hledáte inspiraci, je dobré si celý panel proklikat a slova si psát bokem.

Jak to celé použít?

Nejsilnější části každého webu je název článku, popisek a nadpisy. Pokud tato klíčová slova rozumně použijete, lidé by vás měli skrze tyto fráze dohledat. K fungujícímu webu občas stačí jen málo. Budeme se o těchto věcech ještě bavit v kapitole o SEO. Pro teď stačí vědět, že klíčové slovo využité v nadpisech, titulku a popisku stránky má největší sílu.

První popisek stránky tak přivede mnohem více návštěvníků, než ten druhý:

  • Masáže Praha 1 – relaxační, klasické i sportovní – Josef Novák
  • Josef Novák – Masáže

Nadpisy a slova článku

Když klíčové slovo použijete v nadpisech a slovech, celému článku výrazně pomůžete.

Jméno domény a struktura webu

Tvar domény nehraje zase takovou roli, ale klíčová slova můžete použít i v názvu domény. Můžete uspořádat menu a celou strukturu webu podle toho, které dotazy se nejvíce hledají. Nezapomeňte, že každá kategorie i štítek je také samostatnou stránkou, kterou se mohou zákazníci na váš web dostat.

Možností je opravdu hodně a podíváme se na ně do hloubky později.

Jak vypadá analýza klíčových slov?

Spousta lidí si analýzu klíčových slov udělá na počátku tvorby webu a veškerá slova spolu s návštěvností a potenciálem si píše do Excelu. Jenže to má jeden háček – lidé nevyhledávají pořád stejně. Ve skutečnosti se jejich dotazy každý měsíc drobně mění. Vznikají nové fráze a nová hledání a spolu s těmito požadavky by se měl měnit i váš web. Měli by vznikat nové podstránky cílené na potenciální klíčová slova a uživatelské skupiny.

Zachytit něco takového Excelem je prakticky nemožné. K takové analýze už se navíc nikdy nevrátíte. Co s tím?

Zkuste nástroj Collabim – recenzoval jsem jej v samostatném článku a jedná se o vynikajícího pomocníka, který na každé klíčové slovo hlídá vaši pozici ve vyhledávačích a pomůže vám se strategií. A co více, pro první web je jeho užití zdarma.

Závěr

U klíčové analýzy také sami často zjistíte, že některé obory o kterých toho hodně víte, nejsou tak hledané, aby mělo smysl s nimi začínat. Takový už je život. Mnohé populární blogy nemají klíčovou analýzu řešenou vůbec a největší roli hraje jen a jen jméno.

Vytvořit dnes web není takový problém, jako tomu bylo před lety. To zda víte o klíčové analýze či nikoliv může výrazně vylepšit startovní pozici vašeho podnikání.

Příběh na konec

Můj kolega kdysi zakládal firmu a nikdy nedělal analýzu klíčových slov. Dovedl polystyren pomocí drahých přístrojů rozřezat do lišt a dělat nejrůznější typy dekorací na míru.

Celý web si sám nastavil na klíčové slovo “fasádní dekorace”, které hledá mizivé množství lidí. Navíc ani přesně nevystihuje to, co firma dělá. Jen mizivé množství jeho klientů využilo tyto dekorace skutečně na fasádu. Mnohem více poptávali lišty na míru do interiérů.

Klíčové slovo “polystyrenové lišty” hledá 20 x více lidí. Jeho odpadem byl “drcený polystyren” znovu 20 x více lidí. A potom i spousta klíčových slov jako “stropní kazety z polystyrenu” a tak dále a tak dále. Kdyby si udělal tento základní průzkum, mohl by lépe nasměrovat své úsilí a jeho firma by měla výrazně větší šanci na přežití.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *